nl | fr | en

CD/DVD

Date de parution: dimanche, 28 avril 2013
Support: Compact Disc

A commander: info@brassbandbuizingen.be (€20 + frais)

FLEMISH COMPOSERS IN PARIS (1865-1905)
BRASS BAND BUIZINGEN & FRIENDS
LUC VERTOMMEN

  1. Le Désir, fantaisie pour fanfare (1866) / Emile Jonas / Brassband Buizingen / Luc Vertommen
  2. Premier Solo de Concert, opus 82 (euphonium and piano) / Jean Baptiste Singelée / Glenn Van Looy (euphonium), Geert Callaert (piano)
  3. La Chasse dans les bois (1866), Introduction et valse / Jules Demersseman / Brassband Buizingen / Luc Vertommen
  4. Introduction et Variations sur ‘Le Carnaval de Venise’ / Jules Demersseman / Brassband Buizingen / Luc Vertommen
  5. Andante (1898) / Peter Benoit / Luc Vertommen (cornet) / Geert Callaert (piano)
  6. Ouverture Fantastique (1856) / Peter Benoit / National Youth Fanfare Band (Holland) / Danny Oosterman
  7. Morceau de Concert (1905) (cornet and piano) / Paul Gilson / Luc Vertommen (cornet) / Geert Callaert (piano)
    Quatuor sur des mélodies Alsaciennes (brass quartet) (1885) / Paul Gilson
  8. Un peu animé
  9. Scherzo
  10. Adagio molto
  11. Final
    Luc Vertommen and Harmen Vanhoorne (cornet), Hans Goris and Kevin van Giel (euphonium)
  12. Ouverture du Pirate (1881-1882) / Paul Gilson / National Youth Fanfare Band  (Holland) / Luc Vertommen

Vanaf 1830 werd Parijs het artistieke en intellectuele centrum van Europa.  De stad trok niet alleen de beste componisten aan maar ook de beste koperblazers en de meest beroemde instrumentenmakers.  De belangrijkste waren onder andere Erard (piano’s en harp), Pleyel (piano’s), Vuillaume (die perfecte copieën maakte van strijkinstrumenten als Stradivarius en Amati), Cavaillé-Coll (orgels) en later ook Adolphe Sax.

De verbeteringen die Adolphe Sax aanbracht gaven ook een impuls aan zowel de kamermuziek als de orkestmuziek voor koperblazers.  De Franse invloed op de ontwikkeling van de kamermuziek voor koperblazers tussen 1840 en 1900 was belangrijk.  In de periode tussen 1865 en 1905 werd er veel vergeten en originele muziek voor kopers uitgegeven.  In de periode dat de Britse brassband stilaan zijn standaard instrumentatie ontwikkelde, werkte Sax simultaan aan de reorganisatie van de Franse militaire muziek.  Zijn instrumentatie had een enorme invloed op alle militaire en burgerorkesten in de tweede helft van de 19de eeuw.  Op deze CD zullen de opvallende gelijkenissen en verschillen tussen zijn instrumentaties voor fanfareorkest (zonder saxofoons) en de moderne brassband u zeker opvallen.

Deze opname ontsluit onbekend repertoire uit de vroege geschiedenis van de koperblazers die gecomponeerd werd door Vlaamse componisten en die gespeeld werd of geïnspireerd was door dit enorm creatieve hoofdstuk uit onze vaderlandse blaasmuziekgeschiedenis.

In English

Paris became, from 1830 onwards, the artistic and intellectual centre of Europe: it became the centre that could attract the best composers, the best brass players and the most famous instrumental makers.  Amongst the most important we can name Erard (pianos and harp), Pleyel (pianos), Vuillaume (who made perfect copies of string instruments like the Stradivarius and Amati), Cavaillé-Coll (organs) and later on Adolphe Sax. 

The instrumental improvements by Adolphe Sax’s mark the blooming era of modern valved brass chamber ensemble.  The French influence on the development of brass chamber music from 1840-1900 was important and a lot of forgotten and original  music was published for small brass ensembles dating from 1865 to 1905.  In the period that the British brass band movement reached its classic maturity and growing standarisation of instrumentation Sax worked towards a parallel reorganization of military music in France.  His instrumentation had so wide an influence on all continental military and community bands during the second half of the 19th century.  In this recording one will notice the striking similarities and differences between his fanfare band instrumentation (without saxophones) and the modern brass band instrumentation.

This recording uncovers some unknown repertoire from the early history of brass ensemble music composed by Flemish composers which could be heard or was inspired by this huge creative time frame.

Retour à la page précédente

Partners

Buffet-Crampon
Besson
Lemca
GK